datová schránka pro osvč

Datová schránka zatím přináší nejeden problém

Všechny OSVČ mají od nového roku povinnou datovou schránku. Ministerstvo vnitra jich zřídilo už 1, 2 miliony a další budou následovat. Datová schránka ale přináší různé otázky a často i mnohá nedorozumění a chyby. Co se teď aktuálně vlastně děje?

Přečtěte si také: Datová schránka už je pro všechny OSVČ povinná.

Datová schránka je chaos a zmatek

Dopis o zavedení datové schránky a informace o komunikaci s úřady najdou ve schránce také osoby s pozastavenou živností nebo zástupci spolků, nadací a společenství vlastníků jednotek. Stát se zkrátka na změnu systému dostatečně nepřipravil a jak už to známe z dob covidových, přichází různá nedorozumění, otázky a chaos.

Pozastavení činnosti nezabrání ve vytvoření schránky

O zřízení datové schránky má OSVČ informovat zaslaný dopis, ten ovšem chodí i těm, kteří jsou jako podnikatelé neaktivní, například z důvodu pozastavení činnosti, nebo jsou zástupci různých organizací a spolků. Dle Ministerstva nemá pozastavení činnosti na zřízení datové schránky vliv, a tak lidé nejpozději do 31. března dostanou dopis, který je informuje o tom, že musí používat tento nový systém.

Přečtěte si také: Podnikání nebo zaměstnání?

Lidé ruší živnost ve velkém

Řešením pro ty, kteří schránku nechtějí, je tedy pouze jediné – musí živnost zrušit. Takto řeší problém s datovou schránkou i ti, kteří přes ní zkrátka jen komunikovat nechtějí. Ve velkém se tedy ruší živnostenské listy a buď osoby přestávají v poskytování svých služeb, nebo dělají na černo. To platí samozřejmě především pro malé podnikatele, kteří většinou podnikají se svými službami.

Ministerstvo vnitra má celkem během tří měsíců na základě zákona o elektronické konverzi dokumentů zřídit zhruba 2,2 milionu nových schránek. Týká se to živnostníků s IČO, spolků, společenství vlastníků bytových jednotek či nadací, subjektů vedených v registru osob.